Om klubben

Jönköpings Fältrittklubb (JFK) bildades år 1948 under namnet Södra Vätterbygdens Ryttarförening (SVRF). År 1952 bytte klubben namn till Jönköpings Fältrittklubb (JFK). Klubben finns sedan 1972 på anläggningen vid Klämmestorp.

JFK är en ideell förening med drygt 600 medlemmar varav ca 60% är tjejer under 25 år. Själva ridskolan har ca 330 elever varje vecka som rider på klubbens ca 30 ridskolehästar och ponnyer.

Klubben arrangerar tävlingar i hoppning och dressyr upp till nationell nivå och deltar med lag i hoppning och dressyr i seriesystemet både för ponny och stor häst. Både en ungdomssektion (US) och en tävlingssektion (TS) finns. US tillvaratar intressen för de yngre medlemmarna och är en viktig brygga mellan ridskolan och övriga delar av klubben. TS ansvarar för träning och tävlingsverksamheten i föreningen. US och TS har egna styrelser men ekonomin är gemensam för föreningen.

JFK är hyresvärd för ca 50 privathästar som är uppstallade på anläggningen. Ytterligare ett stort antal är uppstallade på annan plats men rider regelbundet på anläggningen. På anläggningen finns tre ridhus varav ett med fibersand som underlag. Det största har manegemåtten 27 x 85 meter. Det finns även en stor utebana samt fina ridstigar.